Archiv blogu

Marketingové archetypy

Označení archetyp použil poprvé v roce 1919 Carl G. Jung pro popis základních lidských vlastností. Následně bylo zobecnění využito i pro marketing a definování značek. Archetypy tak pomáhají značce najít vlastní obraz/vzor, který je snadno pochopitelný pro širokou veřejnost. Díky ztotožnění s archetypem přichází usnadněné komunikace se zákazníky a pochopení jejich přemýšlení.

12 marketingových archetypů

1.       Vládce

Archetyp vládce má velkou touhu vše kontrolovat a zároveň panickou hrůzu, že nastane chaos. Z toho vychází i vlastnosti značky, které předkládá svým zákazníkům. Jde o důsledného a dobře organizovaného vůdce, jenž pomáhá nastolit stabilitu a pořádek. Z toho důvodu však může sklouznout až k autoritativnímu vládnutí, které dokáže zákazníky odradit.

2.       Tvůrce

Vize jako hlavní hnací motor ve světě, kde hranice neexistují. Pokud si je možné něco si představit, archetyp tvůrce to dokáže realizovat. Neustálý vývoj vpřed v rámci řešení, které přetrvává. Přináší inovace a nebojí se experimentovat. Všechny značky, které se řadí mezi tvůrce slibují autenticitu, jež dokáže získat se dlouhodobý vztah.

3.       Neviňátko

Představte si, že existuje ráj na zemi, kde můžete být opravdu sami sebou. Místo, kde budete šťastní a svobodní pomocí jednoduchých rozhodnutí, která jsou správná. Tomu odpovídá i komunikace, která je plná optimismu a přímých vět. Pokud by totiž nastala komplikovaná situace, kterou je potřeba složitě řešit, archetyp neviňátka se začne tříštit.

4.       Objevitel

Objevitel je individuální archetyp, který dává prostor poznávat nepoznané. Značky, které pro zákazníky představují touhu vyrazit ven a užívat si svobody a nespoutané radosti, která k ní patří. Je však potřeba neustále si připomínat, že každého svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého. Stejně je tomu i značek slibující naplnění života pomocí sebepoznání.

5.       Mudrc

Archetyp mudrc je založený na důvěryhodnosti a touze po získání nových pravdivých informací. Často mezi značky, které využívají tento archetyp patří mediální domy, které odhalují pravdu a nabízí svým zákazníkům možnost vlastního přemýšlení. Tyto značky tak mohou někdy působit i arogantně, cílovou skupinu to však neuráží, jelikož tito jsou sami přesvědčení, že ví něco víc než ostatní.

6.       Kouzelník

Kouzelníka zná z dětství každý. Věci, které byly nemožné, vždy dokázal. Podobně jako tvůrce vytváří vize a touží po vytvoření něčeho jedinečného. Dokáže nalézt řešení, které ostatní nevidí. Díky tomu nabízí zákazníkům produkt nebo službu, která jim pomůže ovlivňovat a oslňovat své okolí. Kvůli tomu však může působit i manipulativně, což je skrytá hrozba archetypu kouzelníka.

7.       Hrdina

Pravidelně vyráží do nových bitev a svými nadpřirozenými schopnostmi čelí výzvám, před kterými se ostatní schovávají do jeho stínu. Značky pracující s archetypem hrdiny mají vůli překonávat překážky a nabízí akci svým zákazníkům. Nebojí se dát na obdiv schopnosti, které má, kvůli čemuž může občas působit bezohledně. Jde si však za svým a hodlá splnit všechny své závazky.

8.       Psanec

V padesátých letech se ikonických archetypem pro psance neboli rebela stal James Dean, který ukázal revoltu proti zažitým tradicím. Stejně tomu je se značkami, které spadají pod archetyp rebela. Jejich náplní je překračovat pravidla a přicházet s nekonvenčními přístupy. Jsou divoké, nespoutané a ve svých zákaznících probouzí skryté touhy.

9.       Klaun

Život je krátký, proto je potřeba si ho užít naplno. A nebrat ho tolik vážně. Značky, které s vámi hrají hry, baví vás a probouzí ve vás dítě, které obvykle zůstává skryto někde v hloubi. Archetyp klaun nebere věci vážné a vše otáčí v legraci, čímž se vystavuje riziku, že může dojít za hranici, kterou už zákazníci nemusí přijmout a ztotožnit se sní.

10.   Jeden z nás

Některé archetypy se skvěle doplňují. Pokud jste u Objevitele nenašli shodu, pak je jeho protipólem archetyp Jeden z nás, který je založen na sounáležitosti a rovnosti. Díky značce, která pod tímto archetypem vystupuje snadněji zapadne mezi ostatní. Zákazníci u takovýchto produktů nebo služeb vyžadují důvěru, kterou oplatí loajálností. Z toho důvodu jdou tyto značky svým zákazníkům naproti a jsou na ně vysoce orientované.

11.   Milenec

Archetyp milence je vášnivý a vyhledává vaši přítomnost, ve které zachází do vašeho soukromí. Je všímavý, díky čemuž si buduje se zákazníky vztah. Vždy vypadá elegantně a přitažlivě, kvůli tomu je vztahován pro dražší značky, které nejsou dostupné všem. Zákazníkům atraktivitu a tajemství, které je lákavé pro jejich okolí.

12.   Pečovatel

Spokojenost zákazníka je na prvním místě. Značky s archetypem pečovatele ví, co umí a zároveň ví, že nejdůležitější pro dosažení úspěchu je být ochotný a vstřícný. Nepůsobí arogantně, nepouští se do boje s konkurencí. Občas se však až příliš soustředí na uspokojení potřeb svých zákazníků a nedokáží říct ne, protože by nenaplnily očekávání.

Při práci s archetypy jde o dlouhodobý proces budování značky, se kterým vám rádi pomůžeme.

Marketingový plán

Klíčový dokument pro všechny marketingové aktivity v sobě obsahuje informace o situaci na trhu a cílech, které má značka pomocí marketingu dosáhnout. Součástí jsou konkrétní kroky, které povedou k naplnění cílů.

Media plan – Mediální plán

Mediální plán se používá při plánování kampaně. Zobrazuje, jaká konkrétní média a v jakém čase mají být využita. V plánu je zahrnutý i rozpočet pro dané médium i očekávané výsledky.

Microsite

Webová stránka zaměřená na jedno téma nebo produkt. Používá se pro detailní seznámení s konkrétním obsahem. Obvykle bývá menší do rozsahu, stejně tak má jedno primární sdělení, které se opakuje v různých modifikacích.

Mind map – Myšlenková mapa

Nástroj, který se používá k usnadnění řešení problémů, návrhu nového produktu nebo zachycení vize. Pro svoji univerzálnost se používá napříč různými obory.

Model STDC – See – Think – Do – Care

Model, do češtiny přeložený Vidět – Myslet – Dělat – Pečovat, se používá pro rozložení komunikace do jednotlivých fázích, které odpovídají zákaznickému chování. Podle fáze, ve které se zákazník nachází, jsou vytvářena jednotlivá sdělení, které mají pomoci dovést zákazníka do cíle.

Mystery shopping

Ověření, jak funguje prodej produktu/služby na konkrétním místě. Obvykle zajišťuje výzkumná agentura, můžete si však vyzkoušet sami za pomoci známých. Cílem je zjistit, jak se při nákupu chovají zaměstnanci vůči zákazníkům, a odhalit tak možné problémy, které by narušovaly jednotnost značky.