Zákazník je u archetypu pečovatele vždy na prvním místě. Značka, která se rozhodla vydat směrem pečovatele je sebejistá, protože ví, co umí. Zároveň si uvědomuje, že cestou k dosažení úspěchu je ochota a vstřícnost vůči svým zákazníkům. Uspokojení jejich potřeb však může vést k zahlcení a nenaplnění očekávání.
Pomáhat ostatním a dokázat zákazníkům usnadnit život. Tak by se ve stručnosti dal popsat jeden z archetypů, který je známý pod názvem pečovatel. Mezi nejvýznamnější značky, které se prezentují na základě tohoto archetypu patří Dove, Johnson & Johnson, Volvo nebo Člověk v tísni.
Značky naplňující touhu
Nejčastěji je tento archetyp využíván v oblasti neziskových agentur nebo zdravotnických organizací, stále častěji se však objevuje i v komerčním sektoru (automobilky, kosmetika, software…), kde značky nabízí svým zákazníkům prvotřídní péči. Firmy, které jsou spojeny s tímto archetypem nabízí ochranu, stejně jako rodiče svým dětem. Jde právě o tento vzor, který může být přenesen do duchovního významu, kdy se Bůh stará o všechny své děti.
V péči se skrývá jediný cíl. Pomoci naplnit touhy zákazníků. Pokud jde o upřímnou péči, nejen marketingový tah, zisk společnosti a hodnota značky je samozřejmě klíčová, ale spokojenost klienta přináší těmto firmám vlastní naplnění. Dochází totiž k potvrzení, že se vydali správným směrem a dělají správnou věc.
Archetyp s vysokými nároky
Z tohoto pohledu jsou v „pečovatelských“ firmách kladeny velké nároky na zaměstnance. Za samozřejmost se považuje vstřícný přístup od usměvavých lidí. Ještě důležitější však bývají odborné kvality zaměstnanců, kteří jsou ve svém oboru detailně proškolení a vždy připraveni nabídnout nejlepší možné řešení.
Chvályhodný přístup, který však s sebou přináší i stinné stránky. Pokud jsme u samotných zaměstnanců, tak jde především o vyčerpání vedoucí až k vyhoření, kterému nenahrává ani byrokracie, která se u značek s archetypem pečovatelem občas objevuje. Kontrolní procesy však mají vést k jedinému cíli. Zajistit nejvyšší možnou kvalitu pro zákazníka.
Sebejistá a empatická reklama
Vysoká kvalita má vliv na další vystupování pečovatelů. Jsou sebejistí, protože si jsou dobře vědomi toho, co umí. Zároveň však nepřekročí hranice a nepůsobí arogantně. Tím se mohou lišit od jiných archetypů jako třeba hrdina nebo kouzelník.
Sebejistota je jedním z rozpoznávacích znaků v reklamních sděleních. Jsou přímá, jasně definovaná a nesrovnávají se s konkurencí, kterou respektují a díky ní se posouvají dopředu. Stejně tak reklamy těchto značek vyzařují empatii, spolehlivost a u zákazníků budí pocit důvěry.
CRM a další
U nás v Creative Heroes jsme měli čest pracovat na kampaních pro několik pečovatelů. Tím posledním, kde jsme se pustili do proměny celé vizuální identity a nastavení komunikace je firma Medor. Jak naše práce dopadla se můžete podívat v case study.