Vytvořit vizi, která pomáhá měnit svět k lepšímu, a především najít řešení pro zdánlivě neřešitelnou situaci. Alespoň tak se dá zjednodušeně shrnout marketingový archetyp kouzelníka. Značky, které takto vystupují, pomáhají svým zákazníkům plnit sny. Díky tomu si získají důvěru, kterou však mohou i zneužít k manipulaci.
Archetyp pomáhá k usnadnění definice značky, kořeny však sahají hluboko do mytologie a vychází ze sociální antropologie, která dodává chování archetypům ještě širší rozměr. Pro kouzelníka bývá předobrazem Merlin. Čaroděj, druid a prorok známý z legend o králi Artušovi, který měl být obětovaný pro stavbu hradu. Našel však řešení, když se pomocí magie dokázal zbavit draků v podzemí, díky čemuž získal moc ovlivňovat králova rozhodnutí.
Marketing technologií a inovací
Schopnost nalézt řešení pro zdánlivě neřešitelný problém přitahuje pozornost pro magii a kouzla, v dnešním světě však přechází spíše k využití technologií a vědy. Právě vědci, inženýři a inovátoři jsou novodobí kouzelníci a alchymisté.
Jedním z nich – pravděpodobně nejznámějším – je například Steve Jobs a jeho Apple, kterému se zásadně podařilo proměnit vnímání světa a proměnit jej k lepšímu. Alespoň podle jeho vize, kterou dokázal předat milionům lidí po celém světě. Není tak divu, že mezi značky s tímto archetypem se staví spoustu technologických start-upů, ale i zvučnější jména jako Dell, Pixar nebo XBOX.
Kouzelníkova vize a ambice
Tyto značky mají jasnou vizi, kterou obvykle zosobňuje i charismatická a inspirativní osoba v čele společnosti. Přestože znají svůj cíl, na základě racionality a vysoké inteligence, dokáží udělat kompromis, který vede k posunu vpřed a spokojenosti nejen samotné firmy, ale i zákazníků.
Naplňující pocit totiž přichází ve chvíli, kdy se podaří dostat do povědomí široké veřejnosti, kterou zaujme vize značky. Zákazníci si pak snadno v reálném životě vytváří asociaci se značkou. Díky tomu za sebou mohou kouzelníci zanechat výraznou stopu, která mění svět k lepšímu. Tomu odpovídají i ambice, které jsou nastaveny vždy vysoko.
Zákaznická oddanost za odměnu
S touhou, vizí a vysokými ambicemi však souvisí i stinná stránka, která se však týká spíše samotného archetypu než značek. I u nich však jde občas pozorovat manipulace se zákazníky, kteří jsou značce oddaní a bojují za její vizi. Kouzelníkovy produkty jim totiž pomáhají nabýt dojmu, že jsou díky němu moudřejší a úspěšnější.
Na úspěch lákají i reklamy, které tyto značky vytváří. Jsou originální a inspirativní, jejich sdělení míří na základní instinkty zákazníků, kterým jednoduše otevřou nové životní možnosti. Ukazují, jak snadno je možné díky nim dosáhnout změny. Proto mají tyto produkty kouzelné účinky a zázračné funkce. Je v tom skrytá magie, kterou pro ně tito vizionáři vymysleli a rádi se o vše podělí.