Blog Creative Heroes
  • Články
  • Případové studie
  • O nás
  • Slovník pojmů
  • Creative Heroes

Archivy

  • Březen 2022
  • Listopad 2021
  • Září 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020

Rubriky

  • Brand Building
  • Case study
  • Copywriting
  • Grafika
  • Marketing
  • Online marketing

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace
Blog Creative Heroes
  • Články
  • Případové studie
  • O nás
  • Slovník pojmů
  • Creative Heroes
Brand Building, Marketing,

Jak poznat cílovou skupinu a vytvořit personu?

od Lukáš Zelený7. 5. 2021
Článek - persony

Základní prvek při tvorbě strategie samotné značky, produktu. Stejně tak klíčový faktor pro jakoukoliv komunikaci a kampaň. Ke komu značka mluví? Komu prodává? A míří vůbec na správnou cílovou skupinu? Velká část firem definuje svoji cílovou skupinu a následně typické zákazníky na základě demografických údajů. Můžete však začít od potřeb, motivací i bariér vašich potenciálních zákazníků a demografii nechat až na závěr.

Ať už se o svoji cílovou skupinu zajímáte jakkoliv, je to dobře. Jsou to lidé, kteří si váš produkt nebo službu kupují, a platí vám. Měli byste jim tak věnovat zaslouženou pozornost. Možná ne z důvodu, že si to zaslouží, ale spíše z toho, že se vám to vyplatí. Pokud poznáte své stávající i potenciální (pravděpodobně teď nakupují u konkurence) zákazníky, můžete jim připravit nabídku, která se neodmítá.

Demografie vs. potřeby

Hned na úvod musí padnou otázka, kdo je naše cílová skupina? A jak ji poznáme? Možností je několik. Nechat si zpracovat výzkum, poradit se s odborníky anebo číst dál. Žádná univerzální segmentace zákazníků neexistuje. Cílová skupina vždy stojí na určitých charakteristikách, které dělí společnost na spoustu malých skupinek, které se různě protínají. A z různých prolnutí dostáváte informace o dalších lidech, kteří mohou u vás nakupovat.

Jak tedy začít? Nejčastější postup bývá přes socio-demografické údaje. Taky je váš typický zákazník muž v rozmezí 25–34 a bydlí ve velkém městě? Pravděpodobně to tak může být, ale co dalšího vám to říká o jeho potřebách. A nemají v něčem podobné potřeby i padesátníci z vesnice? Můžete tak omezit svoji cílovou skupinu a připravit se o potenciální zákazníky.

Využívejte data pro cílové skupiny

Na tvorbu cílové skupiny můžete jít i obráceně. Nejprve si definujte, jaké jsou jejich potřeby a kdy se mohou s vaším produktem nebo službou dostat do kontaktu. Připravte si několik situací, ve kterých uspokojíte potřeby lidí. A tyhle lidi hledáte. Ať už na jednorázový nebo opakovaný nákup.

Pokud máte potřeby zákazníků definované, potřebujete zjistit, kdo takové potřeby má. Samozřejmě do hledání správné cílové skupiny zapojte i vlastní data o uživatelích, která budou vždy nejpřesnější, pokud jich máte dostatek a přehledně zpracované. Ještě jednodušeji se můžete podívat na atlascechu.cz, kde i v základní verzi zdarma najdete více informací, než by vás samotné napadlo. K jednotlivým potřebám si tak můžete doplnit konkrétní cílové skupiny včetně celkového počtu lidí, které se vám vyplatí oslovit.

Pojmenujte své persony

Ze získaných informací založených na datech určíte socio-demografické údaje svých zákazníků snadněji a přesněji. Při hledání motivace a bariér, proč by měl zákazník nakoupit nebo proč právě nenakoupí u vás, tak máte dostatek vědomostí o jejich chování, ze kterého můžete následně modelovat různé situace, kdy se tzv. typický zákazník (persona) setká s vaší značkou.

Vytvořte si hypotézy, jak bude reagovat a vycházejte, když hledáte způsob, jak zaujmout. Hypotézy nezbývá než ověřit, testovat, vyhodnocovat a dále upravovat.

A na závěr, jak se dozvíte i všude jinde, dejte svým typickým zákazníkům jméno, tvář a snažte se vcítit do jejich myšlení, když se je snažíte zaujmout.

cílová skupinakomunikační kampaňkomunikační strategiepersonystrategie značky
0
Sdílení
Sdílet na FacebookuSdílet na Twitteru
Předchozí

Model See-Think-Do-Care míří na potřeby zákazníků

12. 2. 2021
Další

Tone of Voice aneb hlas vaší značky

18. 5. 2021

E-book zdarma

Nejčtenější články

  • E-book zdarma: Sebejistá značka
  • Potřebujete definovat atributy značky nebo jde o přežitek?
  • Archetyp mudrc nabízí poznání
  • Archetyp kouzelníka přenáší sny do reality
  • Archetypy pomáhají budovat silné značky

Newsletter

Všichni, kteří se zajímají o marketing, by měli neustále sledovat dění ve svém oboru. Stačí, když zadáte e-mail, a my Vám budeme pravidelně posílat zajímavé tipy a naše zkušenosti z praxe.

    Sledujte nás

    • Články
    • Případové studie
    • O nás
    • Slovník pojmů
    • Creative Heroes

    © 2023 Creative Heroes. All rights reserved.