Není to úkol, který se dělá od stolu. Při vytváření strategie značky jsme s klienty úzce spojeni a pravidelně se potkáváme. Na jednotlivých schůzkách a workshopech se bavíme o vizi, zákaznících i produktu či službě. Je toho mnohem více, ale vše začíná formulářem a vstupními rozhovory, kde zjišťujeme, proč se vůbec společně pouštíme budování značky.
Existuje spousta hrdinů, kteří připraví strategii značky od stolu do čtrnácti dnů. Ačkoliv to máme v názvu, tak zázraky (zatím) neumíme – ačkoliv se dá stejně jako ve vývoji postupovat ve sprintech, kdy za poměrně krátkou dobu vytvoříme kostru, se kterou následně pracujeme.
Častokrát slyšíme od majitelů či ředitelů firem, že vizi a celou strategii nosí v hlavě. Není tak potřeba věnovat se těmto malichernostem, ale je potřeba spustit reklamu na Facebooku. Možná to tak opravdu je, v tu chvíli ji hoďte alespoň na papír. Ať se s ní mohou ztotožnit i ostatní kolem vás. Usnadní jim to práci a dodá i motivaci naplnit společně vizi. Všichni se budou mít lépe.
Abychom vám to usnadnili, připravili jsme souhrn témat, kterými se postupně budete muset zabývat.
Jádro značky
Na začátku se vždy zabýváme samotnou značkou a vám doporučujeme to stejné:
- Proč vaše firma vznikla? Odpovědí zde není, aby vydělávala peníze. Určitě za tím byl i jiný účel.
- Jaký je ideální stav? Zjednodušeně řečeno, jak vaše značka změní svět. Třeba za rok, spíše ale později. Klidně i za deset nebo dvacet let.
- Jak se ideálního stavu docílíte? Tady už jde i o samotný produkt nebo službu, kterou nabízíte a jakou cestou se vydáte.
Ke značce se následně úzce vztahují hodnoty, na kterých je založena. Nejde jen o stránku o nás na vašem webu, ale opravdové hodnoty, které ocení vaši zákazníci a ztotožní se s nimi. Samozřejmě hodnoty stojí a padají s přístupem vašich zaměstnanců. Takže je dobré, aby je znali.
O významu atributů a asociací, ať už těch vyžádaných nebo nežádoucích, jsme už psali. Pokud se do budování značky chcete pustit samostatně, tak na to koukněte.
Zákazníci
V druhém kroku – po dalekém prvním skoku – se můžete zaměřit na své zákazníky:
- Kdo je cílová skupina? Definujte si, kteří lidé jsou vaši potenciální zákazníci, kteří teď nakupují u konkurence.
- Jaké jsou potřeby zákazníků? Demografické údaje jsou samozřejmě také potřeba, ale zkuste prvně zjistit, jaké jsou konkrétní potřeby cílové skupiny a podle toho ji rozdělte na několik segmentů.
- Jak se chovají (nejen při nakupování)? Poznejte detailně své zákazníky. Na začátku si vytvořte persony, které průběžně na základě dat upravujte. Vyjde vám člověk, kterého budete mít rádi. Důležité je, aby měl rád i on vás.
O tom, jak vytvořit poznat cílovou skupinu a definovat persony jsme už taky napsali kraťounký článeček. Koukněte na něj.
Produkt, služby a konkurence
Pokud konkurence neexistuje, špatně jste se dívali. Produkt nebo službu ale máte, tak si ji popište:
- Kdo je vaše konkurence? Zaměřte se na přímou i nepřímou konkurenci. Sledujte, co komunikují, jak lákají zákazníky a snažte se od nich učit, abyste se následně mohli vymezit
- Jaké jsou vaše konkurenční výhody? Najděte něco specifického, co zákazníci u ostatních nenajdou a zároveň to ostatní nebudou moci úplně snadno zkopírovat.
- Po kterých benefitech zákazníci touží? Něco nabízíte, druhá věc je, co od vašeho produktu nebo služby zákazník opravdu chce. Můžete mu ušetřit peníze – to bude váš funkční benefit – a díky tomu se bude cítit chytřejší – to bude váš emoční benefit.
K produktu a konkurenci článek teprve chystáme, tak se klidně zatím koukněte po webu, nebo se přihlaste k odběru newsletteru. Jak ho budeme mít, určitě vám ho pošleme. Mezitím třeba i něco jiného.
Pozice značky
V této chvíli znáte vše hodně věcí, od kterých se můžete odrazit do závěrečné fáze, kdy chystáte strategii značky a její správnou pozici na trhu. Možná vás napadne, proč se věnovat pozici a místo toho jen nenabízet, co potenciální zákazníci chtějí. Díky pozici můžete z konkurenčních výhod vytvořit vlastní výjimečnost, kterou vám do budoucna zajistí právě vaše pozice.
Zákazníci si vás snadněji zapamatují a budete pro ně na první pohled odlišitelní. Častěji se k vám pak vrátí. Lišit se můžete třeba na základě hodnot, do kterých promítnete svoji vizi a účel. Kruh se tak uzavírá a vy máte na konci značku, se kterou můžete pracovat a začít plnit cíle.
Budování značky tím rozhodně nekončí, ale jako start je to dobrý. Ještě lepší můžete mít, když se ozvete a necháte si poradit.