Psychologické efekty barev v každém člověku vyvolávají trochu odlišné pocity. Jsou však barvy, které jsou obecně přijímané jako ukliďnující, vzuršující, motivující, ale i racionální a na druhé straně emocionální. Psychologie barev hraje v marketingu stále větší roli a nejde jen o samotnou barevnost, ještě větší roli u jednotlivých barev hraje světlost (světlá – tmavá) a sytost (bledá – sytá) barev.
Úspěšnost značky závisí na mnoha faktorech, které pro dosažení cíle musí všechny fungovat. Právě barvy značky, které jsou využité v logu i dalších komunikačních výstupech firmy, jsou jedním z prvků, které zákazníky přitahují.
Proto není možné (možné asi je, ale není to vhodné) v průběhu roku několikrát změnit barvu značky. Stejně tak při nastavování značky je důležité porozhlédnout se po konkurenci a zjistit, jaké barvy používá. Odlišení pro výraznější pozici na trhu hraje klíčovou roli.
Evoluční barvy
Už od mala má každý člověk nějakou barvu více a méně oblíbenou. Obecně platí, že mezi nejoblíbenější patří modrá, na druhé straně spektra je zase šedá. I proto označení šedá myš.
O barvách si informace zjišťujeme od momentu, kdy na lidskou osobnost začíná působit okolní svět, který je úzce spjatý s reklamními sdělelními. Kluci raději sáhnou po modré či zelené, děvčata naopak inklinují ke žluté, červené a především růžové.
Je to změna oproti předchozím století, kdy např. ještě v 19. století bývalo zvykem, že naopak malí kluci nosili růžové oblečení, zatímco pro holky byla spíše modrá. Stejně tak význam barev ovlivňují zážitky a nabité zkušenosti spojené s jednotlivými barvami.
Podle průzkumů máme nejvíce oblíbených barev ve věku od 19 do 35 let, od té doby to už jde s barvami z kopce. Souvisí to pravděpodobně i s pohodlností a právě zkušenostmi, kdy se spoléháme na osvědčené barvy, a ubývá tak prostoru pro experimenty.
Význam barev: Červená láska, černá elegance
Právě zkušenosti nám pomáhají i určovat význam barev. Socio-ekonomická vrstva, ve které se pohybujeme přikládá barvě odlišnou asociaci, na což je dobré myslet po definování cílové skupiny. Stejně tak je odlišné vnímání barev v různých kulturách.
Barva | Asociace |
Bílá | čistota, jednoduchost, upřímnost |
Černá | elegance, síla, autorita, důstojnost |
Hnědá | venkov, příroda, spolehlivost, obyčejnost |
Růžová | žena, hra, jemný, péče, roztomilé |
Modrá | déšť, svoboda, klid, pohodlí, logika, úspěch |
Zelená | čerstvost, růst, mladý, dynamický, příroda, mír |
Žlutá | kreativita, štěstí, slunce, léto, optimismus |
Oranžová | teplo, pivo, podzim, spokojenost |
Červená | láska, nebezpečí, žár, vášeň, risk |
Vyberte značce správnou barvu
Budování značek je dlouhodobý systematický proces, který vede i přes volbu barevnosti značky. Ta by měla vycházet ze základní strategie, kde je definováno, jaké má značka atributy, jaké pocity má v zákaznících vyvolávat. Až následně přichází na řadu otázka, jestli je to oblíbená barva.
Můžete si sami vypsat barvy a přiřadit jim asociace, které ve vás vyvolává (nebo použít výše uvedenou tabulku). Důležité je však myslet v první řadě na potenciální zákazníky a pomocí správně zvolené barvy si usnadnit cestu při komunikaci produktových výhod.
Světlé nebo tmavé barvy
Jak už bylo zmíněno, ještě větší vliv na vnímání barev, než samotná barevnost má světlost. Tak třeba pokud budete cílit na zákazníky a jejich racionalitu, je lepší použít světlejší odstín, zatímco na emoce zákazníka zapůsobí více odstín tmavý.
V těchto základních aspektech by měl přemýšlet každý marketér, který se věnuji rozvoji a budování značek. Obecně platí, že tmavé odstíny dodávají značkám aspekt síly, dominance a vyvolávají vzrušení, zatímco světlejší odstíny dodávají větší empatii, ale třeba také propracovanost a odbornou kvalitu.
Bledé nebo syté barvy
Kromě odstínu existuje několik dalších faktorů, které vstupují do hry při vnímání barev. Dalším výrazným je sytost barvy, kdy vybledlejší barvy vzbuzují u zákazníků pocit ke smlouvání a touze po slevě při nákupu, zatímco u syté barvy jsou ochotni ukázat svoji dravost. I proto je několik posledních kusů v nabídce označeno sytou červenou, zvyšuje to zájem zákazníků.