Blog Creative Heroes
  • Články
  • Případové studie
  • O nás
  • Slovník pojmů
  • Creative Heroes

Archivy

  • Březen 2022
  • Listopad 2021
  • Září 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020

Rubriky

  • Brand Building
  • Case study
  • Copywriting
  • Grafika
  • Marketing
  • Online marketing

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace
Blog Creative Heroes
  • Články
  • Případové studie
  • O nás
  • Slovník pojmů
  • Creative Heroes
Brand Building, Grafika, Marketing,

Barva značky nastavuje očekávání zákazníků

od Lukáš Zelený29. 1. 2021
Barva značky nastavuje očekávání zákazníků

Psychologické efekty barev v každém člověku vyvolávají trochu odlišné pocity. Jsou však barvy, které jsou obecně přijímané jako ukliďnující, vzuršující, motivující, ale i racionální a na druhé straně emocionální. Psychologie barev hraje v marketingu stále větší roli a nejde jen o samotnou barevnost, ještě větší roli u jednotlivých barev hraje světlost (světlá – tmavá) a sytost (bledá – sytá) barev.

Úspěšnost značky závisí na mnoha faktorech, které pro dosažení cíle musí všechny fungovat. Právě barvy značky, které jsou využité v logu i dalších komunikačních výstupech firmy, jsou jedním z prvků, které zákazníky přitahují.

Proto není možné (možné asi je, ale není to vhodné) v průběhu roku několikrát změnit barvu značky. Stejně tak při nastavování značky je důležité porozhlédnout se po konkurenci a zjistit, jaké barvy používá. Odlišení pro výraznější pozici na trhu hraje klíčovou roli.

Evoluční barvy

Už od mala má každý člověk nějakou barvu více a méně oblíbenou. Obecně platí, že mezi nejoblíbenější patří modrá, na druhé straně spektra je zase šedá. I proto označení šedá myš. 

O barvách si informace zjišťujeme od momentu, kdy na lidskou osobnost začíná působit okolní svět, který je úzce spjatý s reklamními sdělelními. Kluci raději sáhnou po modré či zelené, děvčata naopak inklinují ke žluté, červené a především růžové.

Je to změna oproti předchozím století, kdy např. ještě v 19. století bývalo zvykem, že naopak malí kluci nosili růžové oblečení, zatímco pro holky byla spíše modrá. Stejně tak význam barev ovlivňují zážitky a nabité zkušenosti spojené s jednotlivými barvami. 

Podle průzkumů máme nejvíce oblíbených barev ve věku od 19 do 35 let, od té doby to už jde s barvami z kopce. Souvisí to pravděpodobně i s pohodlností a právě zkušenostmi, kdy se spoléháme na osvědčené barvy, a ubývá tak prostoru pro experimenty.

Význam barev: Červená láska, černá elegance

Právě zkušenosti nám pomáhají i určovat význam barev. Socio-ekonomická vrstva, ve které se pohybujeme přikládá barvě odlišnou asociaci, na což je dobré myslet po definování cílové skupiny. Stejně tak je odlišné vnímání barev v různých kulturách.

BarvaAsociace
Bíláčistota, jednoduchost, upřímnost
Černáelegance, síla, autorita, důstojnost
Hnědávenkov, příroda, spolehlivost, obyčejnost
Růžovážena, hra, jemný, péče, roztomilé
Modrádéšť, svoboda, klid, pohodlí, logika, úspěch
Zelenáčerstvost, růst, mladý, dynamický, příroda, mír
Žlutákreativita, štěstí, slunce, léto, optimismus
Oranžováteplo, pivo, podzim, spokojenost
Červenáláska, nebezpečí, žár, vášeň, risk

Vyberte značce správnou barvu

Budování značek je dlouhodobý systematický proces, který vede i přes volbu barevnosti značky. Ta by měla vycházet ze základní strategie, kde je definováno, jaké má značka atributy, jaké pocity má v zákaznících vyvolávat. Až následně přichází na řadu otázka, jestli je to oblíbená barva.

Můžete si sami vypsat barvy a přiřadit jim asociace, které ve vás vyvolává (nebo použít výše uvedenou tabulku). Důležité je však myslet v první řadě na potenciální zákazníky a pomocí správně zvolené barvy si usnadnit cestu při komunikaci produktových výhod.

Světlé nebo tmavé barvy

Jak už bylo zmíněno, ještě větší vliv na vnímání barev, než samotná barevnost má světlost. Tak třeba pokud budete cílit na zákazníky a jejich racionalitu, je lepší použít světlejší odstín, zatímco na emoce zákazníka zapůsobí více odstín tmavý. 

V těchto základních aspektech by měl přemýšlet každý marketér, který se věnuji rozvoji a budování značek. Obecně platí, že tmavé odstíny dodávají značkám aspekt síly, dominance a vyvolávají vzrušení, zatímco světlejší odstíny dodávají větší empatii, ale třeba také propracovanost a odbornou kvalitu.

Bledé nebo syté barvy

Kromě odstínu existuje několik dalších faktorů, které vstupují do hry při vnímání barev. Dalším výrazným je sytost barvy, kdy vybledlejší barvy vzbuzují u zákazníků pocit ke smlouvání a touze po slevě při nákupu, zatímco u syté barvy jsou ochotni ukázat svoji dravost. I proto je několik posledních kusů v nabídce označeno sytou červenou, zvyšuje to zájem zákazníků.

barvybrandbrand buildinggrafikamarketingpsychologie barev
0
Sdílení
Sdílet na FacebookuSdílet na Twitteru
Předchozí

Střihněte si výhru v Movemberu

10. 12. 2020
Další

E-book zdarma: Sebejistá značka

4. 2. 2021

E-book zdarma

Nejčtenější články

  • E-book zdarma: Sebejistá značka
  • Potřebujete definovat atributy značky nebo jde o přežitek?
  • Archetyp mudrc nabízí poznání
  • Archetyp kouzelníka přenáší sny do reality
  • Archetypy pomáhají budovat silné značky

Newsletter

Všichni, kteří se zajímají o marketing, by měli neustále sledovat dění ve svém oboru. Stačí, když zadáte e-mail, a my Vám budeme pravidelně posílat zajímavé tipy a naše zkušenosti z praxe.

    Sledujte nás

    • Články
    • Případové studie
    • O nás
    • Slovník pojmů
    • Creative Heroes

    © 2023 Creative Heroes. All rights reserved.