Mít známou a úspěšnou značku je fajn. A nejen to. V návaznosti na znalost značky rostou také počet zákazníků a tím pádem se zvyšuje i obrat, od něhož je blízko k potřebnému zisku. Nic nového pod sluncem. Odkud se však berou důvody, které vysvětlují, proč při tvorbě značky myslet na barva a je modrá ta správná, pokud ji mají už ti nejúspěšnější?
Jak vyplývá ze zahraničního průzkumu publikovaného na Review42, tak 89 % markeťáků tvrdí, že povědomí o značce je jejich hlavním cílem. Ve skutečnosti možná toto tvrzení zazní v podobném počtu odpovědí, ale co tím myslí už zůstává záhadou.
Povědomí o značce / Brand Awareness
Ukazuje, kolik procent lidí z cílové skupiny značku zná. V marketingu se využívá pro práci se značkou obvykle rozdělení na spontánní a podpořená znalost značky.
Být všude. Být vidět. Budovat povědomí o značce
Jde tedy o to, nacpat značku do hlavy vybraným lidem. K tomu je potřeba několik na sebe navazujících aktivit. Když na sebe navazujících, tak začněme od konce. Neustálá přítomnost značky vede ke zvýšení příjmů o 23 %.
Ať už tak půjde o sociální sítě, televizní reklamu a desítky dalších možností, jak být neustále vidět, je to potřeba. Třeba na sociálních sítích každý druhý uživatel sleduje až 4 značky. Aby jednou z nich byla ta vaše, musíte nabídnout opravdu atraktivní obsah. Nebo přitáhnout pozornost k samotné značce, protože platí tvrzení, že zákazníkovi trvá v průměru 10 sekund, než si vytvoří názor na značku.
10, 9, 8, 7…
Důležitost vizuální identity
Pokud máte jen deset vteřin, otázka je jasná. Na co se zaměřit. Co lidé chtějí. Odpověď je, že 55 % prvního dojmu je vytvořeno vizuálními podněty. Takže začněte barvou, která zvyšuje markeťáky vytoužené povědomí o značce o 80 %. A dokonce 84,7 % zákazníků říká, že barva je při výběru produktů hlavním faktorem.
No, a pak nevěřte průzkumům. Stačí tam dát pěknou modrou a prodává se samo. Proč modrou a ne růžovou? Protože modrá je dobrá a oblíbená po celém světě, konkrétně ji za svoji oblíbenou barvu označilo 42 % mužů a 29 % žen. Dveře do světa jsou otevřeny. Jen cestou narazíte na konkurenci, protože více než 30 % ze 100 nejlepších značek na celém světě používá ve svém logu modrou barvu.
A pak jsou další výzkumy, které tvrdí, že používání specifické barvy může zvýšit poznání značky (Brand Recognition) až o 80 %. A na to všechno máte deset vteřin a řeč byla pouze o barvě.
Stabilní hodnoty značky
Klíčové pro vytvoření vztahu jsou však pro zákazníky po celém světe hodnoty, které s nimi firma sdílí, samozřejmě kromě ceny, dostupnosti, servisu a dalších takových drobností. Ačkoliv kvalitní zákaznický servis je pro 73 % zákazníků při utváření jejich názoru zásadní.
Důležitá je však loajalita zákazníků k vaší značce. Ačkoliv je diskuse rozdělená, kdy polovina tvrdí, že loajalita není potřeba, protože zákazníci nebudou věrní, tak se z druhé strany ukazuje, že 64 % lidí se stává loajálním ke značce díky sdíleným hodnotám. A co si z toho vybrat…
Dát všechno na to, že jste fér a budete tu vždy pro zákazníky, nebo jim dát pár korun slevu a potěšit je, že ušetřili?
Začněte tím, že vytvoříte jasnou identitu značky. Nejde jen o název, logo nebo barvu. Jde o účel, vizi a hodnoty, které ukazují, za čím stojíte. Vaše značka nepotřebuje jen vizuální prvky, potřebuje duši, která pak můžete upsat ďáblu.
A nebo svoji značku upište nám a my se postaráme, aby vám fungovala.