Do online reklamy se každý rok investuje více peněz. Ať už jde čistě o výkonnostní kampaně nebo podporu značky, zaujmout a předat sdělení je tak stále složitější. A lépe už bylo. Do budoucna to bude naopak stále složitější. Kromě jednoduchosti a originality zpracování banneru a samotného sdělení je potřeba využívat nové formáty, které se postupně objevují.
Bannerová reklama na internetu je jednoduchou kopií letáků a billboardů, které fungují už desítky let a dlouhou dobu fungovat ještě budou. Jenže nejde vzít leták nebo zmíněný billboard, upravit rozměry a nasadit třeba na Google. Nebo jde, ale jednodušší je vyhodit peníze z okna. Tvorba bannerů a online komunikace má svá pravidla, která je možné porušit, ale vždy je potřeba je důkladně znát.
Obrázek vs. text
Obrázek s textem. Správná odpověď, ale jde o rozšíření možnosti reklam z vyhledávací do obsahové sítě. Nemusíte se spoléhat pouze na klíčová slova a omezený počet znaků, můžete oslovit originálním bannerem. Zvlášť pokud je vaše značka neznámá, stačí atraktivně zobrazit produkty či prostředí a můžete směle konkurovat těm největším hráčům na trhu.
Už přichází první moment k zamyšlení. Kde a komu banner zobrazit. Míst je spousta, čemuž odpovídá i velký počet formátů, které je potřeba připravit. Google Ads, Sklik, Facebook, Instagram a další místa vyžadují vždy něco jiného. Nejen sdělením, ale i rozměry. Je tady několik základních formátů, které si pamatujte. Budou se většinou hodit, jelikož jsou společné pro Google Ads i Sklik.
Tabulka společných rozměrů pro Google Ads a Sklik. |
---|
300×250 px |
728×90 px |
160×600 px |
300×600 px |
320×100 px |
Pro Facebook a Instagram, kde inzeruje velká část firem pak platí, že se čtvercem 1080×1080 px / 1200×1200 px chybu neuděláte. Kromě toho je potřeba myslet i na velikost banneru, kdy na zmíněné sociální sítě musí být vizuály do 2 MB, u Google Ads a Skliku pak pouze do 150 kB.
Statický banner nebo animace
Doba jde dopředu, a tak si s jedním obrázkem dnes už nemusíte vystačit. Samozřejmě, stále vedou statické bannery, o to více zaujmou animované, kde jednoduchou změnou barevného podkladu získáte větší pozornost. Zároveň získáte větší prostor pro vaše sdělení. Tohle už však nezvládne leckdo. I to je důvod, proč je stále převaha statických bannerů.
Základní formáty vašich výstupu, pak budou JPEG, PNG a GIF. Když použijete velmi jednoduchý design s fotografií, pracujte s JPEG. Pro vektor a ilustrace volte spíše PNG. Pro animaci, pak GIF. Tento formát může být zrádný, neboť pracuje s omezenou paletou barev a zároveň musí být jednoduchý, aby se plynule přehrával.
Formátu a pravidel je ale mnohem více, proto nemá cenu všechny vypisovat.
Raději můžete napsat vy a my ty bannery rovnou uděláme.
Atraktivní banner prodává
Technická pravidla bychom měli stručně za sebou. Teď přichází na řadu samotné zpracování banneru. Na začátku je účel. U něj se klidně zastavte na delší dobu, protože pokud nevíte, proč zrovna volíte tento typ reklamy a nevíte, co přesně má přinést, tak vás ani geniální grafik nezachrání.
Počítejme s tím, že víte, proč a co, takže přichází na scénu grafik. Ať už se chystáte zvýšit znalost své značky nebo prodávat produkty či služby, pamatujte si, že k oslovení zákazníka máte omezený čas. Obvykle se říká, že co uživatele nezaujme do vteřiny, to už je historií. Někdy to může být dokonce i méně, ale držme se vteřiny.
Sdělení tak musí být jednoznačné. V jednoduchosti je krása, ale zejména síla. Bannery tak tvořte velice jednoduché, kombinujte maximálně tři barvy – například barvy brandu, webu atd. a vkládejte minimum textu. To znamená, vyhněte se dlouhým větám a vsaďte na emoční hodnoty a potřeby potenciálních zákazníků, které je možné zobrazit ve vizuálu.
Font, logo a tlačítko
Textu pomálu, ale čitelně. Pokud máte zpracovaný manuál vizuálního stylu, má to grafik jednodušší. Přesně ví, jaký font a velikost použít. U většiny malých a středně velkých firem však tento manuál chybí. A tak se experimentuje. Jednou to bude menší, podruhé větší a peníze letí zase z okna. Definujte si pravidla pro online komunikaci a těch se držte.
Dalším povinným prvkem bývá logo, které samozřejmě můžete vynechat, pokud máte u své značky jiný výrazný symbol. Obzvláště třeba na sociálních sítích, kde publikujete pod vlastní značkou nemusíte logo cpát všude. Potřebujete k němu ale silnou alternativu, která spojí podvědomí zákazníků s vaší značkou.
A na závěr nezapomeňte říct potenciálním zákazníkům, co po nich chcete. Použijte tlačítko, do kterého dáte výzvu k akci. Button neboli tlačítko musí být vůči grafice banneru kontrastní. Volte proto výraznou barvu, která tlačítko na banneru důrazně odliší. Přidat také můžete i lehký stín, ohraničení, které dodá plastičnost a podnět ke kliknutí.