Archetypy pomáhají v marketingu definovat vlastní obraz, který je následně snadno pochopitelný i pro širokou veřejnost. Jedním ze dvanácti základních vzorů je tvůrce, který je inspirován umělci a vizionáři. Dnes jsou to i některé značky, které inspirují a probouzí v lidech touhu po seberealizaci.
Každý zná nějakého umělce, stejně jako zná každý nějakou značku, která je spojena s archetypem tvůrce. Ať už jsou to stavebnice Lego nebo Merkur, obchody pro kutily v čele s Hornbachem nebo vizionářský Apple.
Začněte se seberealizovat
Vše, co si dokážete představit, lze také udělat. S touto definicí nebo jinou podobnou formulací se dokážou ztotožnit značky, které mají ve svém DNA kreativní myšlení a tvůrčí schopnosti. Jejich cílem je zhmotnit vlastní vizi a vytvořit produkt nebo službu, která bude mít trvalou hodnotu a přežije několik generací. V tom lepším případě, ne vždy to totiž vyjde.
Ve své podstatě by to mohl být téměř každý, kdo se pustí do podnikání. Samotný nápad vybudovat vlastní firmu je tvůrčí a může přetrvat. Obecně se archetyp tvůrce spojuje spíše s produkty, které podporují seberealizaci zákazníků a od začátky jsou vyráběny nebo vyvíjeny s důrazem na odlišnost.
Tvůrčí i kritické prostředí
Nekonvenční obvykle bývá i pracovní prostředí u těchto firem. Typickým znakem jsou kreativní a umělecké prvky, které vyjadřují vlastní vizi a hodnoty. Ne všechno, co se třpytí, je však zlato. Pod povrchem originálních místností se skrývá vnitřní pnutí.
Zaměstnanci bývají vystaveni tvrdé kritice a často i cenzuře. Tak to už občas u umělců chodí. Tvůrčí prostředí zároveň vede k bourání zaběhlých struktur a neustálým změnám. Někdy právě změny vedou k vytvoření něčeho unikátního, někdy vedou k cestě do záhuby.
Strach z vyhoření
Ještě větší obavou u těchto značek bývá klid, neboli strach z toho, že dojdou nápady a vize se rozplyne. Vlastní produkty totiž berou jako umělecká díla a nemůže se stát nic horšího, než že umělec nedokáže tvořit.
Umělecké a originální jsou i reklamy tvůrčích značek. Jedno však mívají společné. Apelují na zákazníky, aby v sobě něco objevili. Ať už je to výše zmiňovaný hobbymarket, díky kterému lidé zjistili, že nemají říkat projekt, pokud nemyslí Hornbach, nebo různí tvůrci rozvojových kurzů, u nichž poznáte své skryté já.