Blog Creative Heroes
  • Články
  • Případové studie
  • O nás
  • Slovník pojmů
  • Creative Heroes

Archivy

  • Březen 2025
  • Únor 2025
  • Listopad 2024
  • Červen 2024
  • Listopad 2023
  • Září 2023
  • Červen 2023
  • Březen 2022
  • Listopad 2021
  • Září 2021
  • Červenec 2021
  • Červen 2021
  • Květen 2021
  • Únor 2021
  • Leden 2021
  • Prosinec 2020
  • Listopad 2020
  • Říjen 2020
  • Září 2020
  • Srpen 2020
  • Červenec 2020

Rubriky

  • Brand Building
  • Case study
  • Copywriting
  • Grafika
  • Marketing
  • Online marketing
  • Sociální sítě
  • Uncategorized

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace
Blog Creative Heroes
  • Články
  • Případové studie
  • O nás
  • Slovník pojmů
  • Creative Heroes
Brand Building, Marketing,

Potřebujete definovat atributy značky nebo jde o přežitek?

od Lukáš Zelený30. 9. 2021
Blog-atributy značky

Pozice značky a její odlišení od konkurence je z dlouhodobého hlediska důležitým aspektem, který přitahuje pozornost veřejnosti a pomáhá plnit obchodní cíle. Na trhu však působí spoustu značek a ty silnější mají vždy výhodu, díky které bude velká část atributů menších brandů přisuzována právě jim. Je tak potřeba najít dostupné atributy a vytvářet správné asociace, které vychází ze silného poslání a konkurenčních výhod.

Lídr trhu má více zákazníků, díky tomu mu veřejnost automaticky přiřazuje více pozitivních atributů, o které stojí třeba i vaše značka. Není třeba být z toho zklamaný. Silnější obvykle vyhrává. Stále je však spoustu cest, jak najít dostatečně atraktivní místo na trhu. Jen to nebude podloženo průzkumy, které vyhrávají velké brandy.

Vizualizace atributů

Atribut je poměrně často zaměňován s benefitem značky, tedy konkrétním přínosem pro zákazníka. Atribut značky však komunikuje vlastnosti, které značka má. Jedním ze základních způsobů, jak definovat atributy, je personifikace. Představte si, že se značkou můžete trávit nějaký čas. Jaká je?

Určitě bude mít atribut pečující, protože kdo by nechtěl zákazníkům nabízet komfort. Tím se však z atributu stává podmínka, která bude vždy patřit nejsilnějšímu hráči na trhu. Pro ostatní značky je tak starost o spokojenost zákazníků povinností, kterou se však nijak neodliší.

K jaké značce byste jednoznačně dokázali přiřadit dané obrázky?

Podobný pokus si můžete vyzkoušet u spousty dalších případů. Klasikou je dynamická firma. V Česku jich je opravdu hodně a těžko říct, která je dynamičtější. Je tak potřeba nespokojit se s všední vlastností, které už pravděpodobně budou zabrané a zákazníci si na základě těchto atributů budou vybavovat pravděpodobněji značky, které jsou velké a známé.

Definice poslání značky

Při definici atributů se vraťte na začátek. Jaký je účel značky, za co bojujete a jaké jsou vaše hodnoty. Zde začíná cesta k odlišení a nalezení správné pozice. Začněte vždy u sebe a tzv. jádra značky. Nemějte malé cíle a nepodceňujte fázi, která je důelžitá i pro správné nastavení cílů.

U menších značek úvodní část ztroskotová na neznalosti přínosu. Raději se věnují okamžitě prodeji, ale staví tím dům na nestabilních základech. “To mám v hlavě,” je jedna z nejčastějších reakcí, která se o první místo přetahuje s “To teď nepotřebuju řešit”. No, jak myslíte…

Úspěšné značky si k této fázi právě přizvou někoho zvenčí, kdo bude jejich značkovým terapeutem a pomůže definovat strategii značky. Konzultanti se nebojí velkých cílů a zpracování vaší strategie je jejich hlavním úkolem, kterému věnují veškerou energii. Vy se tak dále můžete soustředit na další provozní aktivity.

Přetvářka zákazníků

Ve chvíli, kdy máte definovanou vizi a poslání, které vaše značka přináší, můžete začít s atributy a definováním pozice. K tomu samozřejmě potřebujete velmi dobře poznat konkurenci. Zajděte k nim nakoupit, objednejte si jejich služby. Zaměřte se i na zdánlivé detaily, které při nakupování zažíváte. Učte se a vciťte se do role vašeho potenciálního zákazníka, který by mohl mít vaši značku rád a třeba u vás i pravidelně nakupovat.

Kolik procent zákazníků přimějí k nákupu vaše imageové atributy a kolik procent bude naopak sledovat cenu, dostupnosti či další služby, které nabízíte pro přesvědčení, že vaše značka je ta pravá? 

Velmi pravděpodobně převáží druhá varianta, což však neznamená, že není potřeba řešit samotné vlastnosti značky a její pozici. Vaše značka vyvolává v zákaznících určité očekávání, která je potřeba naplnit. Od začátku tak musíte mezi sebou kombinovat situaci na trhu (konkurenci), potřeby zákazníků (aktualizace person) a především jít za svojí vizí, která vás k podnikání přivedla.

Když se vám podaří zákazníka oslovit a naplnit jeho očekávání, bude vaší značce přisuzovat spoustu pozitvních atributů, protože nikdo nechce využívat produkty nebo služby firem, o kterých by si myslel špatné věci. V průzkumech vám tak mohou vyjít skvělá čísla, ale vidíte, že mohou být výrazně zkreslená.

Atributybrand buildingbrand strategystrategie značky
0
Sdílení
Sdílet na FacebookuSdílet na Twitteru
Předchozí

Redesign loga. Proč a jak na něj?

10. 9. 2021
Další

Společná cesta při budování značky

23. 11. 2021

E-book zdarma

Nejčtenější články

  • E-book zdarma: Sebejistá značka
  • DeepSeek: revoluce v AI nebo nástroj čínské kontroly?
  • Lednový social wrap: co nového přinesly sociální sítě?
  • Super Bowl: svátek reklamy (a amerického fotbalu)
  • Archetyp kouzelníka přenáší sny do reality

Newsletter

Všichni, kteří se zajímají o marketing, by měli neustále sledovat dění ve svém oboru. Stačí, když zadáte e-mail, a my Vám budeme pravidelně posílat zajímavé tipy a naše zkušenosti z praxe.

    Sledujte nás

    • Články
    • Případové studie
    • O nás
    • Slovník pojmů
    • Creative Heroes

    © 2025 Creative Heroes. All rights reserved.